Skrevet av Barn 7-12 år, Gratis Artikler, Småbarn 0-6 år

Barn og søvn

Barnet vårt trenger søvn, og vi som foreldre trenger at barnet sover for at vi skal fungere i våre liv. Vi kan møte mange utfordringer når det gjelder barn og søvn.

Fra spedbarnet som skal vennes til at det finnes dag og natt, til småbarnet som heller vil være sosial enn å sove, til barnet som alltid får mange rare tanker og spørsmål når de skal legge seg om kvelden eller våkner om natten med vonde drømmer.

Så bekymrer vi oss for ungdommen som snur døgnet eller som vi synes sover alt for mye.

Nesten alle foreldre har utfordringer

Nesten alle foreldre som jeg har snakket med har i perioder hatt utfordringer når det gjelder barn og søvn. Foreldre løser dette på ulike måter. De fleste foreldre synes at de har vært for sinte, bestemte eller er usikre på om de har gjort noe som kan skade barnet sitt.

Barn tilpasser seg ulike system

Noen foreldre lar barnet selv bestemme  når det vil legge seg. Barnet faller gjerne i søvn på sofaen og foreldrene bærer det inn i seng.

Andre foreldre legger barnet klokken 19.00 eller 20.00 hver kveld i alle aldre.

Noen foreldre lar barnet sovne i foreldresengen, og bærer barnet over i egen seng når de legger seg.
Andre har en ekstra seng på foreldresoverommet hvor barnet/barna sover, og noen foreldre legger seg med barnet til det sovner.

Barn tilpasser seg ulike system. Det er ingenting som er feil. Dere bestemmer hva som virker for dere. Det viktigste er at barnet får nok søvn.

Når du skal endre et søvnmønster


Når du skal endre et søvnmønster virker egentlig alle metoder. Jo mer bestemt foreldrene er, jo fortere tilpasser barnet seg et nytt system.

Det betyr ikke at du skal være sinte i stemmen, avvise barnet eller legge barnet hardt ned i sengen. Det betyr at du vet at barnet trenger varme grenser fra deg for å tilpasse seg en ny situasjon. Du skal veilede barnet inn i nye søvnrutiner.

Når du skal arbeide med nye søvnrutiner er det viktig at du ser på barnets faktiske søvnbehov. Noen spebarn, barn og ungdommer trenger mye søvn og andre svært lite søvn.

For det minste barnet gir ofte helsestasjonen gode råd når det gjelder at barnet skal veiledes til å forstå at det finnes dag og natt. Helse-sykepleiere er også uenige om ulike metoder, så velg deres egen.

Din egen sinnsstemning  har betydning

Hvordan har du det med å legge barnet ditt til å sove ? Dersom du føler deg usikker på metoden du skal bruke, smitter denne usikkerheten over på barnet ditt.

Barn er utrolig oppmerksomme på sine foreldres indre stemninger.

Dersom du er stresset, blir barnet ditt stresset. Dersom du er sint, blir barnet ditt usikker.

Når dere som foreldre har bestemt at dere vil prøve ut en metode, er det viktig at dere gå inn for den 100%. Bli enige om hvor lenge dere skal prøve den ut, og hold dere til planen.

Dersom du synes synd på barnet eller er irritert på barnet i leggesituasjonen, vil denne prosessen ta lengre tid. Barnet vil merke din mykhet eller din frustrasjon, og vil kjempe lenger for å vinne kampen.

Hvis du har bestemt deg, og lever godt med det, vil barnet merke dette og gi opp motstand og frustrasjon fortere.

DET MINSTE BARNET  OG ENDRING AV SØVNRUTINER


Ikke forvent at spedbarnet ditt skal sove fra 20.00 til 06.00, men kanskje fra 22.00 til 04.00 i begynnelsen.

  • Barnet kan også reagere forskjellig på hvem det er som legger ham. En måte å gjøre dette på er å la den forelderen som er mest rolig legge barnet til å begynne med. Da kan den andre  finne roen og hjelpe til med legging når han/hun er klar for det.
  • Marker forskjell på dag og natt ved å slå av lyset om natten. Nattmåltidet bør være så kort så mulig. Ikke kos mye eller snakk med barnet .Dersom du gir grøt om kvelden før leggetid kan det føre til at barnet sover lenger og hopper over minst et måltid.
  • Bleieskift om natten er ikke nødvendig hvis ikke huden er sår.
  • Ta barnet opp med en gang han er våken på dagtid.
  • Barnet ditt vil gråte når du skal endre søvnmønsteret. En metode som er mye brukt i Norge er Ferbers metode(utviklet av barnelegen Richard Ferber 1995).Ferbers metode anbefaler at du lar barnet gråte og går inn i for å berolige barnet med jevne mellomrom. Velg tiden på intervallene selv.Begynn gjerne med at barnet gråter i 2 minutter før dere går inn. Neste dag eller etterhvert øker dere tiden på intervallene til feks. 5 minutter.Da viser dere barnet at dere er i nærheten, men at han skal sove nå. Etter noen dager øker dere tiden som barnet ligger å gråter alene før dere går inn for å trøste og roe.
  • Når barnet våkner kan du gå bort til sengen, stryke det på ryggen, snakke til barnet :» Nå er det natt. Nå skal du sove. Godnatt ( navnet på barnet) . Eller du kan gå bort til sengen, ta det opp og gi en klem, legge det ned igjen og snakke til barnet : « Nå er det natt. Nå skal du sove. Godnatt (navnet på barnet).Med disse metodene viser du barnet at du er tilstede, tar ansvar og viser omsorg.

    LÆR DEG TONEARTENE I BABYENS GRÅT OG LAG RUTINER

  • Lær deg de forskjellige toneartene i barnets gråt.
    Ved dyp ulykkelig angst-preget gråt eller hvis barnet er sykt eller har kolikk skal det selvfølgelig få trøst.
  • Innarbeid gode leggerutiner med fast leggetid. Det betyr at du har faste ting som du gjør før leggetid. Tenk på din egen indre stemning og ro, sørg for at avkledning, stell, mating og godnatt-stunden skjer i samme rekkefølge hver gang.
  • Barnet sover lett i 9 måneders alderen, og det vanlig at barnet våkner ofte en periode fremover. Finn deres metode for å roe barnet, og legge det til å sove igjen. Noen barn kan også få mareritt. De klarer ikke å skille mellom drøm og virkelighet før de er minst to år.
  • Når barnet skal legge seg eller våkner, kan du sitte og holde barnet i hånden i fem-ti minutter til det sovner. Noen foreldre ligger i sengen med barnet til det sovner.

Alle disse metodene gjør du med ro i kroppen og rolig stemme. Ikke ta fatt på denne krevende jobben hvis du er utslitt og trett selv.


DET MELLOMSTE BARNET OG SØVN

  • Dersom barnet i 2-3 års alderen har vanskelig for å sovne om kvelden, er det lurt å begynne med å ta bort dag-soving. Det vil i en kort periode føre til litt utfordringer om ettermiddagen. Du vil ha en litt «grinete» unge.
  • Barn i alderen 1,5 til 3 år kan være «verdensmestre» i å hale ut tiden. Da er det viktig med gode, faste leggerutiner. Gjør det samme hver dag. Det er en god investering.
  • Noen barn trenger mye tid til å kose på fanget før leggetid. Dere kan lese en bok, synge en sang eller ha en god samtale.Min erfaring er at de foreldrene som lar barnet se på film eller lar barnet spille på Ipad , har større utfordringer for å få legge barnet sitt. Barnet har vanskeligere for å roe seg ned etter alle inntrykkene fra skjermene.Når barnet legger seg etter litt kos og fysisk nærhet, roer det seg fortere.
  • La ikke barnet ligge å døse på fanget når han er trett. Legg ham i sengen. Benytt ikke sengen eller soverommet som straff hvis han har gjort noe galt. Gjør barnesengen hyggelig og benytt gjerne kosedyr.
  • Noen barn roper gjentatte ganger på foreldrene når de har lagt seg, og ønsker alle mulige ting. Hvis du skal få slutt på det må du gi det lite oppmerksomhet. Det betyr at du går tilbake til rommet, og sier « Jeg er her for å passe på deg, men nå må jeg……».

  • Du kan også avklare før barnet legger seg om det er noe han trenger og ta det med inn på rommet feks. vann, kosebamse, ny leke. Forklar på forhånd at du ikke kan komme hvis han roper, for nå må du «lage matboks imorgen», « snakke med mormor» og avslutte med at « jeg passer på deg når du sover, selv om jeg er på kjøkken».Ofte trenger barnet bare en bekreftelse på at du er der og passer på.
  • Andre barn har vanskeligheter med å roe seg og roper mye, men dersom du gir disse ropene lite oppmerksomhet vil barnet etterhvert «gi opp». Det betyr at du skal gå inn, men bruke lite tid inne på rommet.
  • Noen barn trenger at du holder hånden 10 minutters tid før det roer seg.
    Da er det viktig at du ikke innleder til samtale, men avklarer på forhånd at hvis barnet skal legge seg ned for å prøve og sove, skal du  holde hånden en liten stund.

    Ikke få skyldfølelse fordi du setter grenser, men prøv å sett grenser med «varm stemme og varm kropp».Det er krevende å endre et søvnmønster. Du skal avlære, og lære barnet noe nytt.

  • Dersom barnet  er mørkredd og trenger trygghet, kan du gjerne ha et lys stående på eller døren oppe slik at barnet hører stemmer og lyder.
  • Hvis barnet kommer ut av sengen, og har lett for nattevandring, så er det ikke noe galt i at barnet sover i din seng dersom det er ok for deg.Hvis ikke, kan du følge ham tilbake.

    Du kan også ha en ekstra seng inntil din seng, slik at han kan sove ved siden av.Noen familier har en oppsamling-seng på foreldrenes soverom, slik at  barna som kommer inn i løpet av natten legger seg sammen i den andre sengen.

  • ELDRE BARN OG SØVN 


  • Når barnet har mange vanskelige og rare tanker som det vil diskutere med deg, er det viktig at du lytter.
  • Hør på  det barnet sier, og sett av tid dagen etter til å diskutere videre. Eller sett av litt tid hver kveld til å diskutere ting som barnet har samlet opp i løpet av dagen.
  • Dersom du også var en tenker når du var liten, kan du gjerne fortelle det til barnet.Mange barn tror det er bare de i hele verden som tenker akkurat disse tankene.Ofte er det ting som barnet ditt strever litt med og som kommer når det skal legge seg. Det er ikke et forsøk for å hale ut tiden.
  • Noen ganger er det på denne tiden av dagen at  barnet tenker igjennom det som har skjedd i løpet av dagen eller de siste dagene.
  • Er det denne tiden på dagen dere to er alene, og barnet tenker at du har tid til å høre ?
  • Har du et barn som ofte trenger å snakke med deg når det skal legge seg, ville jeg satt av tid for gode samtaler litt tidligere på ettermiddagen. Du kan kanskje innlede med « Hvordan har du hatt det idag ? Er det noe du tenker på av det som skjedd ? Er det noe du har lyst til å snakke om ?».
  • Dersom barnet ditt våkner mye om natten med mareritt, kan en god samtale før leggetid dempe tanker og bearbeiding i løpet av natten. Dersom barnet likevel våkner, kan du trøste barnet med rolig stemme.
  • Noen barn trenger å ha på et lite lys om natten.
    Andre barn trenger en periode å sove sammen med oss. Ingenting er unormalt.Snakk sammen om hvordan dere kan løse dette. Selv om barn sover hos dere en periode, vil dette gå over uten nødvendige tiltak. Blir det en utfordring med en til i sengen, kan dere lage egen «seng» ved siden av deres seng.

Velg den metoden som fungerer bra for dere, den er også bra for barnet. Innhent informasjon, og gi dere selv lov til å feile.

Kanskje må du også prøve metodene en stund før de blir vellykket. Legg også merke til de små seirene underveis. Les gjerne artikkelen Det er lett å få dårlig samvittighet.

(Visited 614 times, 1 visits today)