Skrevet av Gratis Artikler, Småbarn 0-6 år

Belønning som motivasjon for å slutte med bleie

«Klistremerker funker som bare det når han skulle tisse på potta», sier en mamma til meg.

«Belønning ble bare styr, og det funket ikke i det hele tatt. Han fikk det ene nederlaget etter det andre «, sier en pappa.

« Hun var interessert i begynnelsen, men mistet ganske fort interessen. Vi prøvde med alt fra klistremerker, nonstop, kinderegg til å låne Ipaden for å se på film», sier en annen mamma.

Hva er det som gjør at foreldre har så forskjellig opplevelse av dette med belønning, og hva sier moderne pedagogikk om belønning som metode.

I Norge er vi veldig opptatt av at barn skal slutte med ting eller oppføre seg på en spesiell måte når de har nådd en viss alder.

Som foreldre sammenligner vi våre barn med andre barn, og blir litt stresset hvis vårt barn «henger» etter på de synlige tingene som å slutte med bleie og at de etterhvert blir mer selvstendig.

Du bør følge barnets tempo

I disse fasene glemmer vi litt at barn utvikler seg forskjellig og at det meste er normalvarianter.

Det viktigste rådet her er å følge barnets tempo.

Barnet blir interessert i potte og do-gåing når det er klar for det, og ikke når du som mor eller er klar for det. Selvfølgelig kan du sette frem potte, og oppfordre til å sitte på potte eller do. Men ikke press barnet eller stress deg selv.

Tegn på at barnet ditt er klar til pottetrening :

  • Barnet sier  at tisset kommer før han tisser.
  • Barnet forsvinner for å bæsje, finner seg en krok eller gjør seg klar.
  • Barnet sier ifra når det har bæsj i bleia.
  • Barnet misliker følelsen av våt bleie.
  • Barnet bæsjer omtrent til samme tid til hver dag.
  • Barnet er interessert i potta og doen.

Når foreldre har så forskjellig erfaring med belønning ved pottetrening er det ofte fordi at barn er i forskjellige utviklingsstadier og modenhet. Dette har ingenting med alder å gjøre.

Hjernen til barnet må modnes og  bli klar for å regulere tiss og bæsj.

Belønning som metode


Dersom vi bruker belønning som metode og barnet ikke er modent nok, vil barnet ikke klare å innfri de forventningene som du har til ham.

Han vil føle seg mislykket og ikke bra nok. Sjansen for å mislykkes er ganske stor.

Petra Krantz Lindgren skriver i boken sin « Med følelse for barns selvfølelse» : «Når du er misfornøyd med meg mamma er det vanskelig å elske meg selv».

Når barnet ditt føler seg dum for at det ikke klarer noe som du ønsker så sterkt går det utover barnets selvfølelse.

Barnet ditt ønsker å gjøre som du forventer. Dersom barnet ikke er klar for pottetrening forstår det ikke hva det skal gjøre.  Da nytter det ikke med all verdens belønning. Tilknytningspedagog Ingrid Prøsh sier :» Klistremerker er meningsløst og skader barnets selvfølelse og det kan også forstyrre tilknytningen mellom foreldre og barn».

Du stiller krav til barnet som han ikke kan innfri, og derfor vil barnet føle at han ikke er bra nok for deg.

Barn som er klare for pottetrening kan  motiveres uten å bruke belønning.

Barnet skal ikke gå rundt med dårlig samvittighet fordi det ikke tisser i potten for deg.

Ingrid Prøsh sier også : « Belønning har kortsiktig varighet og er en måte som man oppdrar hunder. Det gir ikke en sunn selvfølelse og god samvittighet».

Foreldre forteller  om skuffelse hos barnet når belønningen blir tatt bort etter at man har klart oppgaven.Noen barn går tilbake til tidligere oppførsel. En far forteller at barnet ble så skuffet at hun straffet ham i lang tid etterpå og følte seg lurt.

Elisabeth Gehardsen, barnepsykolog sier : « Det er akkurat som om sjefen din sier at du er veldig flink i jobben din, fortsett å være like flink du  men jeg tar bort lønnen din».

Barnet trenger indre motivasjon

Barnet skal ha en indre motivasjon som sier at det ønsker å gjøre dette for seg selv når barnet er klar for det.

Helsesøstre sier at barn i Norge er i alderen 2-4 år når de slutter med bleie om dagen, og fra 3-6 år når de slutter med bleie om natten.

Her er tips til hva du kan gjøre

  • Barnet trenger støtte av deg til å lære nye ting og endre atferd.
    Hvilken støtte trenger ditt barn ?
  • Det er viktig å snakke om rumpe, bæsj og tiss like naturlig som du snakker om nese, munn og ører.
  • Still spørsmålet til deg selv om hvorfor barnet ditt ikke er interessert i å begynne med dotrening.Gir barnet ingen signaler om at det forstår hva som skjer !Er det ro og fred når dere øver på potten/doen ?
    Er det mye mas for barnet?
    Er barnet skeptisk til doen ?


Hva trenger mitt barn ?

  • Hva trenger  mitt barn ? Ikke tenk på hva andre sine barn gjør.
  • Bestemmer du egentlig over noe som barnet ditt skal bestemme over selv ?
  • Følg barnets signaler og gi positiv tilbakemelding når barnet tar initiativ til å sitte på potta eller undersøke potta.

Når barnet har prøvd noen ganger kan du lage dotrening/potteterning om til en god rutine hjemme. Ta kontakt med barnehagen slik at de følger opp do-treningen.

  • Hvis du føler at du blir sint eller sur på barnet synes jeg at du skal ta en liten potte-trening pause.Barnet har lett for å føle skyld eller skam når dine forventninger til ham ikke blir innfridd.
  • Det er lettest å begynne med pottetrening om sommeren. Da kan barnet springe rundt i lette klær og når uhellet skjer er det ikke mye klær som må skiftes.

Jeg anbefaler likevel at du begynner med avvenning når barnet gir klare signaler om at det vil begynne,- uansett årstid.

  • Dersom du velger å bruke belønning, bør du tenke på at barnet skal få belønning for å prøve ikke for resultatet.F.eks kan barnet få klistremerker av å sitte på potta en viss tid, og ikke for at det kom tiss eller bæsj i potta.
  • Belønning kan også være «å gjøre noe sammen». F.eks. mens du sitter på potta skal vi lese yndlingsboken din om Bæ og Bø.

Den belønningen som gir størst indre motivasjon hos barnet ditt er når du anerkjenner at han prøver og gir oppmuntrende ord.

Du betyr alt for barnet ditt, og det at du støtter ham til å forstå «verden» er noe som styrker deres tilknytning og gjør barnet ditt trygg på at dere kan løse utfordringer sammen.

Når barnet er klar er det mange foreldre som har god erfaring med

  • at barnet sitter på potte når du sitter på do.
  • at barnet sitter på potte eller tilpasset doring med krakk til slik at beina får hvile. Noen foreldre sitter ved siden av  barnet sitt, leser en bok eller synger en sang.
  • Ha faste dotider etter måltidene.
  • Noen barn foretrekker doring og andre foretrekker potte. Du må være forberedt på at det  kan bli noen uker med ett sekunds prøve-sitting før barnet er interessert i å sitte litt lengre.

Da er det fint å være tålmodig og tenke at du følger barnets tempo.

  • Du kan ha en liten bok-kasse ved siden av potten. Bøkene gjør at barnet blir sittende litt lengre og kan etterhvert forstå hvordan kroppen jobber.

Noen barn kan være redd for å tisse og bæsje på potte eller do. De vil ikke at noe av dem skal forsvinne i doen. Det er mange gode pottebøker. Biblioteket kan gi god hjelp.

  • Du kan lese en bok for barnet mens det sitter på potte, og du vil merke når noe skjer. Vær med barnet å sette ord på det som skjer.Barnet vil etterhvert forstå signalene og gi beskjed om når det må på do. I begynnelsen kan  barnets beskjed om at tisset kommer være sammenfallende med at det tisser umiddelbart, så det er normalt med en del uhell.
  • Når barnet får viss kontroll er det motiverende å ta barnet med på å kjøpe tøffe truser. Det er kjekt å vise seg  frem til venner og familie.

Når barnet tisser eller bæsjer på potta kan du vise en viss grad av entusiasme , men du trenger ikke å ta helt av. For mye skryt kan lett føre til et prestasjonspress og dermed følelse av mislykkethet når det ikke kommer noe i potta.

Husk at det er forskjell på dag og natt.
Det kan ta lengre tid før barnet slutter med nattbleie.

Foreldre skal lære barnet at de er bra nok som de er.
La barnet ditt få den tiden det trenger. Vær tålmodig.
Les gjerne artikkelen Slik kan du støtte barnet ditt til å få et godt selvbilde.

(Visited 92 times, 1 visits today)